MIĘCZAK ZAKAŹNY

objawia się guzkami na skórze,

które mogą być mylone z wykwitami ospy wietrznej, brodawkami lub odczynami po ukąszeniach komarów.

Jest dość częstą, łagodną chorobą zakaźną skóry wywoływaną przez zakażenie wirusem mięczaka zakaźnego. Chorują głównie przedszkolaki oraz młodzi ludzie aktywni seksualnie.

Infekcja szerzy się przez bezpośredni kontakt z zakażoną skórą chorego lub poprzez skażoną odzież, ręczniki albo inne przedmioty. Chory zakaża przez cały czas utrzymywania się zmian na skórze. Przypuszcza się, że wiele osób jest zakażonych bezobjawowo i może być źródłem zakażenia.

Mięczak zakaźny wylęga się (wolno) od 2 do 12 tygodni, a nawet do 6 miesięcy.

Choroba objawia się zmianami na skórze o charakterze twardych, woskowobiałych guzków średnicy 1-10 mm z białawą gęstą zawartością. Po nakłuciu i uciśnięciu z guzka wypływa kaszowata treść. U małych dzieci, szczególnie ze skórą suchą   i skłonną do podrażnień, wykwity występują częściej i zwykle otoczone są rumieniową obwódką. Na starszych wykwitach może być widoczne centralne pępkowate zagłębienie.

U młodszych dzieci liczne wykwity pojawiają się najczęściej w fałdach skóry i zgięciach stawowych, ale także na twarzy, tułowiu i kończynach. U młodzieży i dorosłych najczęściej poniżej pasa; a dokładniej na wewnętrznej powierzchni ud, narządach płciowych, w okolicy łonowej i na podbrzuszu. U większości dzieci wykwity nie są dokuczliwe i zwykle ustępują samoistnie, czyli bez leczenia, w ciągu 6–18 miesięcy, wyjątkowo utrzymują się do 4 lat.

Jeśli chcemy się pozbyć intruza wcześniej, to spróbujmy dziecko wyleczyć. Do walki z mięczakiem zakaźnym mobilizuje chęć ochrony rodzeństwa przed zakażeniem, względy kosmetyczne czy potrzeba uczęszczania na pływalnię. Leczenie mięczaka zakaźnego jest objawowe i polega na usuwaniu guzków. Lekarz można wyłyżeczkować, wymrozić, ale prościej jest raz a porządnie przetrzeć gazikiem z jodyną. Bywa zalecany również roztwór wodorotlenku potasu.  Maleństwo nie może drapać (na szczęście nie są to guzki swędzące). Drapanie doprowadza do przenoszenia zakażenia i może powodować wtórne zakażenia bakteryjne, a nawet blizny.

Nietypowy przebieg choroby, brak poprawy po leczeniu, a szczególnie powikłania w trakcie leczenia, wymagają konsultacji dermatologicznej. Guzki na powiekach lub wokół oczu wymagają konsultacji okulistycznej. Gdy wykwity mięczaka pojawią się w jamie ustnej, to wskazana będzie wizyta u stomatologa.

Mięczak zakaźny jest powolny w wykluwaniu i ustępowaniu podobnie jak inny mięczak - winniczek w poruszaniu;).

CIAŁO OBCE W DROGACH ODDECHOWYCH

Zakrztuszenia/zachłyśnięcia lub zadławienia u dzieci