Katar u dziecka z fenotypem atopowym

Główną przyczyną KATARU u najmłodszych dzieci są

infekcje wirusowe. Dopiero z wiekiem zwiększa się rola alergii w wywoływaniu nieżytu nosa, a maleje częstotliwość zakażeń. U dorosłych alergiczny nieżyt nosa (ANN) odczuwa co czwarty Europejczyk.

U niemowląt ANN rozpoznaje się niezwykle rzadko. Niemowlęta uczęszczające do żłobka chorują przeciętnie na INFEKCYJNE zapalenie górnych dróg oddechowych (ZGDO) 11 razy w ciągu roku, przedszkolaki – 8 razy, dzieci w wieku szkolnym – 4 razy.

We wczesnej fazie przeziębienia obserwuje się wypływający z nosa PRZEŹROCZYSTY ŚLUZ, podobnie jak w przypadku reakcji alergicznej. Zakażenie, w przeciwieństwie do alergii zmienia w kolejnych dniach charakter wydzieliny. W późniejszej fazie przeziębienia śluz GĘSTNIEJE I ŻÓŁKNIE, a nawet może ZZIELENIEĆ.

Jeżeli katar rozpoczyna się zieloną wydzieliną, która z czasem staje się wodnista, to możemy podejrzewać, że w początkowej fazie przeziębienia wypływa śluz, który zalegał w zatokach z wcześniejszych zakażeń.

Katar (szczególnie zielony), który trwa dłużej niż 2 tygodnie wskazuje na narastanie problemu w ZATOKACH. W ostatnich latach częściej używamy nazwy zapalenie błony śluzowej zatok i nosa (rhinosinusitis), ponieważ infekcja błony śluzowej w jednym miejscu szybko się rozprzestrzenia, obejmując całość jamy nosowej.

Zapalenie zatok przynosowych może wystąpić w przebiegu nieżytu nosa w każdym wieku. Obserwuję, że u dzieci z FENOTYPEM ATOPOWYM zapalenia zatok występują częściej. Te maluchy znacznie częściej narażone są na alergiczny nieżyt nosa oraz na współwystępowanie ANN z wirusowym zakażeniem kataralnym. Własne obserwacje wskazują, że zakażenie wirusowe może torować drogę alergenom i prowadzić do PRZYINFEKCYJNEGO ALERGICZNEGO NIEŻYTU NOSA. Współistniejący ANN nasila i wydłuża objawy infekcyjnego nieżytu nosa. O fenotypie atopowym więcej na stronie http://www.drpleskot.pl/porady-zdrowotne/186-fenotypowa-uroda

Pamiętajmy, że wydzielina o zmienionym zabarwieniu, wypływająca przewlekle tylko z jednego otworu nosa, może wskazywać na wepchnięte do niego ciało obce.

Katar dokucza, więc chcemy się go pozbyć. Nie mamy możliwości stosować skuteczne leczenie przyczynowe (p/wirusowe). Pozostaje więc postępowanie objawowe. Łagodzimy objawy, ułatwiamy oczyszczanie nosa i chronimy przed dalszą inwazją zarazków na inne narządy.

Niedocenianym elementem postępowania jest tzw. zdrowy tryb życia, a przede wszystkim bezpieczne środowisko. Kontaktowanie się z innymi przeziębionymi utrudnia, a czasami uniemożliwia, powrót do zdrowia. Katar zwykle jest wywoływany przez jedną z 200 odmian wirusów przeziębieniowych, i w trakcie choroby może być nadkażany nowymi szczepami.

Nie u wszystkich katar prowadzi do powikłań w uszach czy oskrzelach. Problem może dotyczyć także zatok. W tomografii komputerowej stwierdza się zmiany zapalne w zatokach u ponad połowy dzieci z objawami przewlekłego ropnego nieżytu nosa. Na szczęście większość zmian wykazuje tendencję do samoistnego ustępowania, ponieważ anomalie kompleksu ujściowo-przewodowego w tym wieku występują rzadko. Częstość zapaleń zatok u dzieci istotnie się zmniejsza po ukończeniu 6.–8. roku życia. Niestety nie u wszystkich. Ciężkie zapalenia zatok (podobnie jak w przypadku choroby wieńcowej) mogą pojawić się po latach łagodnego chorowania. Wielu dorosłych odczuwa w zatokach następstwa przedszkolnych katarków, szczególnie zaś ci, którzy nieefektywnie leczyli alergiczne nieżyty nosa. Zdrowsi pozostają, ci którzy w swoim życiu właściwe się odżywiali, prowadzili aktywny tryb życia, mieli bezpieczeństwo emocjonalne, oddychali czystym powietrzem i nie byli narażeni na dym tytoniowy.

O tym, czy katar jest groźny dla dziecka można doczytać na stronie

Lepiej być optymistą czy pesymistą?

Niektórzy uważają, że pesymiści żyją dłużej

Polscy eksperci podkreślają w swoich zaleceniach: