NOWA CHOROBA?

W Wielkiej Brytanii od końca kwietnia br. zaobserwowano wzrost

zachorowań dzieci na ciężką postać wieloukładowej choroby zapalnej. Od tego czasu na oddziale intensywnej terapii South Thames Retrieval Service w Londynie leczono ponad 20 pacjentów z powodu wstrząsu w przebiegu uogólnionego stanu zapalnego. Na świecie zaczęto podejrzewać nową chorobę, ponieważ CZĘŚĆ z leczonych dzieci miała jednocześnie potwierdzone zakażenie wirusem SARS-CoV-2.

O nowej dziecięcej chorobie wiadomo, że ma ona charakter uogólnionej reakcji zapalnej o prawdopodobnym podłożu immunologicznym. Obraz kliniczny przypomina inne ciężkie choroby zapalne wieku dziecięcego: chorobę Kawasakiego czy zespół wstrząsu toksycznego lub MOŻE im ODPOWIADAĆ.

W przebiegu tej choroby obserwowano takie objawy, jak:

• wysoka gorączka;
  • wysypka;
  • zapalenie spojówek;
  • obrzęki obwodowe stóp i rąk;
  • silne bóle kończyn;
  • objawy ze strony przewodu pokarmowego (ból brzucha, biegunka i wymioty);
  • zaburzona świadomość, bóle głowy;
  • objawy ze strony układu oddechowego (ból gardła, duszność, kaszel);
  • obrzęk szyi z powiększeniem węzłów chłonnych.

U pacjentów szybko dochodziło do wstrząsu i zagrożenia życia.

Dlatego dzieci z wymienionymi objawami należy pilnie badać i stosownie leczyć – najlepiej w wielospecjalistycznym ośrodku mającym możliwość wykonania badań kardiologicznych i ewentualnego leczenia na oddziale intensywnej terapii. Na Mazowszu takie kryteria spełniają warszawskie szpitale: CZD i Szpital Kliniczny WUM przy ul. Trojdena.

Nowa nienazwana choroba występuje bardzo rzadko, ale trzeba być świadomym zagrożenia, zachować czujność pediatryczną, a w razie wątpliwości zajrzeć do ogólnie dostępnego w internecie poradnika: Obserwacja chorego dziecka.

Źródło: www.mp.pl/pediatria/artykuly-wytyczne/artykuly-przegladowe/236210,nowa-wieloukladowa-choroba-zapalna-u-dzieci-o-mozliwym-zwiazku-z-zakazeniem-sars-cov-2

CIAŁO OBCE W DROGACH ODDECHOWYCH

Zakrztuszenia/zachłyśnięcia lub zadławienia u dzieci